(GI-14/2) Spionage as an innovative educational experience (16TH-20TH century)

Coordinators of the Group:

Dra. María Lara Martínez
Dra. Laura Lara Martínez
Universidad a distancia de Madrid
Carretera de La Coruña, KM.38,500 Vía de Servicio, nº 15
28400 Collado Villalba (Madrid)
Tel: (+34) 91 856 16 99
maria.lara@udima.es
laura.lara@udima.es

Members of the Research Group:

  • Dr. Manuel Casado Arboniés (Profesor de la Facultad de Educación de la Universidad de Alcalá)
  • Dr. Alejandro R. Díez Torre (Profesor Titular de Historia Contemporánea de la Universidad de Alcalá)
  • Dr. Emilio Sola Castaño (Profesor Titular de Historia Moderna de la Universidad de Alcalá)
  • Dr. Juan José Díaz Matarranz (Profesor interino titular de Didáctica de las Ciencias Sociales en la Facultad de Educación de la Universidad de Alcalá)
  • Dr. Julián Paniagua López (Universidad de Alcalá)
  • Lda. Laura Massimino Amoresano (Argentina, Centro Europeo para la Difusión de las Ciencias Sociales)

Keywords:

Africa, Colonialism, E-learning, History, Inculturation, Imperialism, Monarchy.

Short description of the group and objectives:

Espionage in the Modern and Contemporary History is an interesting field of study because it is to research agents and their practices to obtain timely information in order to reduce uncertainty in decision-diplomatic, economic, military decisions, etc. The spy became the eyes and ears of the king, the viceroy or advancing in contemporary, political or military leader of one faction or another contender and a kind of mercenary whose value lay in silent observation. No strategy was discarded in the collection of information to be transmitted. Members of this group are transformed into researchers of spies, detectives of a past that tried to leave few traces but nourished results, absolutely crucial to the development of the science of Clio.

Our goals:

  • Historical Research on espionage (XVI-XXth centuries).
  • Virtual glossary: "1001 portraits: the spy and his world".
  • Epistemological research on the teaching of Modern and Contemporary History through the “Archivo de la Frontera”.

Investigation lines:

  • Secret Service in the Modern and Contemporary Age.
  • Diplomacy and revolution.
  • Mediterranean border in the age of Cervantes.
  • Inculturation of Christianity in the Far East.
  • The game of the file and the didactics of history.
  • Didactics of Social Sciences.
  • Humanities and technology.

Posts:

  • CASADO ARBONIÉS, Manuel; DÍEZ TORRE, Alejandro R.; RUIZ RODRÍGUEZ, Ignacio: La Universidad de Alcalá hacia la Ciudad del Saber. Una experiencia académica secular, Alcalá, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, 2012.
  • DÍAZ MATARRANZ, Juan José y GONZÁLEZ URBANO, Eulalia (2010) La interculturalidad, un reto educativo permanente” en VILLALBA, Félix y VILLATORO, Javier: (Editores): Buenas prácticas en Educación intercultural. Málaga, Ed. Prácticas en Educación. pp. 57-66.
  • DÍAZ, Juan José, SANTISTEBAN, Antoni y CASCAJERO Áurea (Eds.) (2013): El papel de los medios de comunicación y el pensamiento crítico en la enseñanza de las Ciencia Sociales. Alcalá de H. Universidad de Alcalá.
  • DÍEZ TORRE, Alejandro R.; SOLA CASTAÑO, Emilio; FELIPE RODRÍGUEZ, Helena de: “Un taller sobre interculturalidad, para renovar las prácticas docentes en Humanidades y Ciencias Sociales”, Madrid, Ed. Biblioteca Nueva, 2010: 59-70.
  • LARA MARTÍNEZ, Laura: Historia Social y Política Contemporáneas, 2ª edición, Madrid, Ediciones CEF, 2014.
  • LARA MARTÍNEZ, María: "La edad de oro de los filibusteros. Piratas". Historia National Geographic, nº 62,pp.72-83.
  • LARA MARTÍNEZ, María: Brujas, magos e incrédulos en la España del Siglo de Oro, Cuenca, Alderabán, 2013.
  • LARA MARTÍNEZ, Laura y María LARA MARTÍNEZ: Civilización y cultura en el mundo hispánico, Madrid, Ediciones CEF, 2014.
  • MASSIMINO AMORESANO, Laura: “Tecnología y educación: El humanista tecnólogo. Deconstruyendo la frontera entre las dos culturas», ILCEA [En línea], 18|2013. URL: http://ilcea.revues.org/2096
  • SOLA CASTAÑO, Emilio: Historia de un desencuentro. España y Japón, 1580-1614, Archivo de la Frontera, mayo de 2012, 122 pp.
    http://www.archivodelafrontera.com/wp-content/uploads/2012/05/Espana-y-Japon-XVI-XVII-Desencuentro.pdf

Research projects:

Grupo de investigación “Frontera Global” de la Universidad de Alcalá. Vigente.
Crítica de la religión, imágenes de la alteridad y cosmopolitismo. Una nueva lectura del pensamiento ilustrado y una defensa de su vigencia. Entidad financiadora: Ministerio de Ciencia e Innovación. Proyecto de Investigación Fundamental no orientada. Duración, desde: 2008 hasta: 2010.
Investigador responsable: Gerardo López Sastre. Miembro participante de este grupo: María Lara Martínez.
Proyecto de Agrupación de Institutos con Patrimonio Histórico, para su utilización didáctica, conservación y difusión. Entidad financiadora: Ministerio de Educación (Programa ARCE)
Duración, desde: enero 2010 hasta: enero 2012.
Investigador responsable: Miguel Mayoral Moraga. Miembros de este grupo participantes: Laura Lara Martínez y María Lara Martínez.