Uso problemático de Internet, Uso problemático del smartphone, Uso problemático de las redes sociales, bienestar personal, estudiantes.
En una sociedad actual cada vez más centrada en la tecnología, Internet, los smartphones y las redes sociales se han convertido en herramientas indispensables para buscar información, comunicarse, estudiar o llevar a cabo numerosos trabajos, impactando sustancialmente en cómo nos relacionamos y nos sentimos. A pesar de las numerosas ventajas que aportan las nuevas tecnologías, su uso excesivo e incontrolado, categorizado como adicción o uso problemático, se ha asociado a numerosas consecuencias negativas, especialmente a nivel psicológico y emocional. El objetivo principal de este grupo de investigación es profundizar en el estudio de la prevalencia, factores asociados, evaluación y tratamiento de las adicciones comportamentales y el uso problemático de las nuevas tecnologías, así como su repercusión en el ámbito psicológico y el bienestar personal tanto de los estudiantes como de otros grupos de riesgo.
Nombre del proyecto: “Proyecto EduCom: Formación docente en educomunicación para promover un uso seguro y responsable del móvil en adolescentes” (código ID-UDIMA-2024-03).
Investigador Principal: Elisa González-Pérez.
Número de investigadores: 4
Tipo de convocatoria: V Convocatoria de ayudas a proyectos de innovación educativa de la Universidad a Distancia de Madrid.
Dotación: 2000€
Duración: 01/01/2025 -31/12/2025
(GI-24/1) Psychological and educational impact of new technologies (PSICO-EDU-TEC)
Knowledge area
Health Sciences
Educational Sciences
Coordinators of the Group:
Keywords:
Brief description of the Group and Objectives:
The research group contributes to the advancement of society from research in Psychology and Work. More specifically, we set the following objectives:
Join forces and work together to advance the scientific knowledge and publish high impact articles that help move the field forward.
Achieve a theoretical and practical position in the medium term that allows us to compete for funded research projects at the national and international level.
Request and obtain competitive research projects with funding that allow scientific growth in the area, dissemination of results, and the promotion of research.
Establishing a structure of experienced researchers that allows the direction of doctoral dissertations and the training of new academics and researchers in the area.
Establishing alliances with researchers and research groups from other centers to establish synergies and promote multidisciplinary work.
Work from an international perspective, combining global and a local perspective.
Brief description of the group and objectives:
In today's society that is increasingly focused on technology, the Internet, smartphones and social networks have become indispensable tools for searching for information, communicating, studying or carrying out numerous jobs, substantially impacting how we relate and feel. Despite the numerous advantages that new technologies provide, their excessive and uncontrolled use, categorized as addiction or problematic use, has been associated with numerous negative consequences, especially on a psychological and emotional level. The main objective of this research group is to delve into the study of the prevalence, associated factors, evaluation and treatment of behavioral addictions and the problematic use of new technologies, as well as their impact on the psychological field and the personal well-being of both students and other risk groups.
Lines of investigation:
Posts:
Research projects:
Project name: “Proyecto EduCom: Formación docente en educomunicación para promover un uso seguro y responsable del móvil en adolescentes” (código ID-UDIMA-2024-03).
Principal Investigator: Elisa González-Pérez.
Number of researchers: 4
Type of call: V Call for aid to educational innovation projects of the Universidad a Distancia of Madrid.
Endowment: 2000€
Duration: 01/01/2025 - 31/12/2025