GI-25/8 Speech therapy, education and inclusion (Logo-Educa)
Group Coordinator:
Members of the Research Group:
- Dra. Verónica Nistal Anta (UDIMA)
- Dra. María Antonieta Elvira Valdés (UDIMA)
- Dra. María Dolores López Salmerón (UDIMA)
- Dr. Fernando García Escudero (Centro Vocalcoach2.0)
- Alba Encarnación González Díaz (UDIMA)
- Álvaro Rodríguez de la Rubia Yuste (UDIMA)
- Belén Valverde López (Clínica SER Logopedia)
Keywords:
- Clinical speech therapy, Linguistic communication, Voice; Educational and social inclusion, Speech and language intervention, Educational technology, Instrument validation, myofunctional therapy and swallowing.
Short description of the Group and objectives:
The Logo-Educa group focuses on applied research in clinical and educational speech therapy, with particular attention to voice, linguistic communication, and the inclusion of students with special educational needs (SEN). Its purpose is to generate scientific knowledge that guides professional practice, fosters innovation in communicative intervention, and updates the assessment tools used in the field of speech and language therapy.
The group embraces an interdisciplinary and socially committed perspective, aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs) of the 2030 Agenda:
- SDG 3: Good health and well-being.
- SDG 4: Quality education.
- SDG 10: Reduced inequalities.
Through its research and training activities, Logo-Educa seeks to promote communicative and educational equity, improve the quality of life of individuals with speech and voice difficulties, and strengthen collaboration among universities, educational institutions, and clinical services.
Objectives of the research group
- Optimize and validate speech and language assessment instruments for voice, linguistic communication, and orofacial functions (myofunctional therapy and swallowing).
- Develop and evaluate evidence-based speech and language interventions for clinical populations and students with SEN, promoting their educational and social inclusion.
- Integrate educational technologies and digital resources to enhance assessment and intervention processes in clinical and school-based speech therapy.
- Strengthen interdisciplinary collaboration among clinical, educational, and university settings to foster knowledge transfer and reduce communicative inequalities.
Investigation lines:
- Assessment and intervention in professional and educational voice.
- Communicative intervention in students with Special Educational Needs (SEN).
- Evaluation, updating, and improvement of questionnaires on linguistic communication.
- Educational and technological innovation applied to speech and language therapy.
- Training, coordination, and interdisciplinary knowledge transfer in clinical and educational con-texts.
- Assessment and intervention in myofunctional therapy, swallowing, and neurological disorders.
Posts:
- Basilotta Gómez-Pablos, V., & Nistal, V. (2025). Aulas sin barreras: Tecnologías digitales para una educación inclusiva. Narcea.
- Durán-García, M., Elvira-Valdés, M. A., & Durán-Aponte, E. (2025). Estudio exploratorio de factores determinantes del rendimiento en matemáticas a nivel universitario. Reidocrea, 14(21), 304–314.
- Elvira-Valdés, M. A. (2023). Patrones de autorregulación académica y percepción educativa en estudiantes universitarios en modalidad en línea. En T. Hidalgo, F. Herrero, & M. C. Rodríguez (Coords.), La esfera universitaria hoy: Retos, proyectos de investigación y transferencia de conocimiento (pp. 614–628). Dykinson.
- Elvira-Valdés, M. A. (2024). Desarrollo cognitivo y lingüístico en la etapa de Educación Primaria. En L. Granizo, I. Martínez, & M. L. Fernández (Coords.), Psicología del desarrollo para docentes de Infantil y Primaria (pp. 235–271). Ediciones CEF.
- Elvira-Valdés, M. A., Estévez-Méndez, J. L., Brígido Mero, M., & Moraleda Ruano, A. (2025). Análisis comparativo del estrés en docentes y alumnos en pre-pandemia y confinamiento por Covid-19. Reidocrea, 14(13), 176–188.
- García Escudero, F., Gutiérrez Fonseca, R., Rodríguez Caravaca, G., Fernández-Baillo y Rodríguez de Sacristana, R., González Díaz, A., & Durán Poveda, M. (2024). Análisis biomecánico de la voz y percepción de la capacidad vocal como herramientas para la detección de dificultades vocales en el alumnado y profesorado universitario y de interpretación vocal. Revista de Investigación en Logopedia, 14(1), e89212. https://doi.org/10.5209/rlog.89212
- García-Mínguez, L., Valverde, B., Rodríguez-Pérez, M., & Lázaro, M. (2022). Intervención logopédica en parálisis cerebral. En ISYFDI-UCM & Media Luna Roja Palestina, Guía de intervención integral en parálisis cerebral (pp. 33–61).
- Huertes del Arco, A., Elvira-Valdés, M. A., Izquierdo-Sotorrío, E., & Roa González, J. (2023). Estado de ánimo de los docentes en el contexto educativo español. En M. C. Molero, A. Martos, & P. Molina (Comps.), Nuevas perspectivas de investigación en el ámbito escolar: Abordaje integral de variables psicológicas y educativas (pp. 555–562). Dykinson.
- López-Melián, S. A., Nistal, V., Brígido, M., & Matarranz, M. (2025). Análisis comparativo de la atención al alumnado con necesidades educativas especiales en Canarias, Cataluña, Madrid y País Vasco. Revista Española de Educación Comparada, 46, 431–449.
- López-Salmerón, M. D., Alonso Criado, M., Mampaso Desbrow, J., & Vicario Merino, Á. (2025). Tecnologías de la información y la comunicación: Aprendizajes sobre el uso de la red en jóvenes universitarios con discapacidad intelectual en España. SENSOS-E, 12(2), 227–236. https://doi.org/10.34630/sensos-e.v12i2.5947
- López-Salmerón, M. D., Vicario-Merino, Á., & Quirós-Godoy, M. (2025). DUA y TIC accesibles: Percepción y formación docente en Secundaria y Formación Profesional. Revista Estilos de Aprendizaje, 18(36), 72–88.
- Lozano-Velasco, E., Garcia-Padilla, C., Carmona-Garcia, M., Gonzalez-Diaz, A., Arequipa-Rendon, A., Aranega, A. E., & Franco, D. (2024). MEF2C directly interacts with pre-miRNAs and distinct RNPs to post-transcriptionally regulate miR-23a–miR-27a–miR-24-2 microRNA cluster member expression. Non-coding RNA, 10(3), 32. https://doi.org/10.3390/ncrna10030032
- Mampaso Desbrow, J., Alonso Criado, M., López-Salmerón, M. D., & Vicario Merino, Á. (2023). Educar para el entorno digital: Formación en ciberseguridad en jóvenes universitarios con discapacidad intelectual. En Educación y discapacidad en un entorno virtual (pp. 123–134). Dykinson. https://hdl.handle.net/20.500.12020/1040
- Mampaso-Desbrow, J., Alonso-Criado, M., López-Salmerón, M. D., & Vicario-Merino, Á. (2025). Digital safety and risk perception in higher education: Insights from Spanish university students with intellectual disabilities. Disabilities, 5(4), 108. https://doi.org/10.3390/disabilities5040108
- Martínez-Fernández, C., & Nistal, V. (2020). La comunicación del autismo a través de aplicaciones tecnológicas en educación. En G. Giménez (Ed.), Teoría y práctica en investigación educativa: Una perspectiva internacional (pp. 1045–1056). Dykinson.
- Miyar, B. D. O., Periáñez, J. A., Blanco, D., Romero-Gómez, B., Valverde-López, B., Vellosillo, P., & Carricondo, F. (2025). Valoración logopédica de la relación entre succión no nutritiva y neurodesarrollo en el prematuro. Revista de Investigación en Logopedia, 15(2), e101738. https://doi.org/10.5209/rlog.101738
- Nistal, V., López-Aguado, M., & Gutiérrez-Provecho, L. (2023). Evaluación de la competencia adaptación a las diferencias en docentes en ejercicio. En K. Gajardo & J. Cáceres-Iglesias (Coords.), Soñar grande es soñar juntas: En busca de una educación crítica e inclusiva (pp. 490–498). Octaedro.
- Nistal, V., López-Aguado, M., & Gutiérrez-Provecho, L. (2024). Competencias docentes para la inclusión de alumnos con necesidades educativas especiales: Una revisión sistemática. Revista Complutense de Educación, 35(2), 391–405.
- Nistal Anta, V., López-Aguado, M., & Gutiérrez-Provecho, L. (2024). Formación docente e inclusión educativa: Un estudio comparado en Italia y España. Revista Española de Educación Comparada, 1(44), 236–259.
- Rodríguez, M., García, L., Valverde, B., Calabuig, B., Zarzo, M., Domingo, L., & Cano, A. (2025). Trastornos de los sonidos del habla y TEL mixto (expresivo–comprensivo). En Trastornos del desarrollo del lenguaje: Especificidad y diversidad. Casos prácticos en logopedia (pp. 15–38; 143–168). Síntesis.
- Roz Faraco, C. C., Elvira-Valdés, M. A., & Santiago González, C. (2024). Las emociones y el acompañamiento pedagógico en el hogar. En P. Hidalgo, L. Velasco, & A. Arcos (Coords.), La transformación educativa: Metodologías de innovación docente aplicadas en ciencias de la salud, riesgos psicosociales e inclusión social (pp. 541–557). Dykinson.
- Santiago González, C., Elvira-Valdés, M. A., & Roz Faraco, C. C. (2025). La inclusión comienza en la acogida: Revisión sistemática sobre la transición escolar y diversidad en la etapa de educación infantil. Interdisciplinary Journal of Didactics, 3, 123–140. https://doi.org/10.14198/ijd.30250
- Valverde, B., Rodríguez, M., García, L., Simón, T., & Lázaro, M. (2024). Resultados de la intervención logopédica en un caso de síndrome raro: Un estudio de caso. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 44, 100490. https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2024.100490
Research projects
- Nistal, V. (2021). El proyecto de innovación para la mejora de la formación inicial del docente en el aula virtual (ID-UDIMA-2020-02). Universidad a Distancia de Madrid.
- Nistal, V. (2022). Proyecto de innovación para la mejora de la formación docente inicial en el aula virtual II (ID-UDIMA-2021-03). Universidad a Distancia de Madrid.
- Nistal, V. (2023). Proyecto de innovación para la mejora de la formación docente inicial en el aula virtual III (ID-UDIMA-2022-04). Universidad a Distancia de Madrid.
- Nistal, V. (2024). Formación en competencias digitales en la enseñanza online (FormaDig) (ID-UDIMA-2023-01). Universidad a Distancia de Madrid.
- Nistal, V. (2025). Diseño de recursos educativos abiertos para fomentar el diseño universal del aprendizaje en la educación superior (READU) (ID-UDIMA-2024-01) [Informe no publicado]. Universidad a Distancia de Madrid.
- Valverde, B. (2024). Proyecto INNOVA-DOCENCIA nº 347: Desarrollo de un microscopio robotizado de bajo coste para la realización de prácticas histológicas online. Departamento de Inmunología, Oftalmología y ORL, Facultad de Medicina, Universidad Complutense de Madrid.
- Valverde, B. (2024). Proyecto INNOVA-DOCENCIA nº 239: Valor de la ilustración de calidad para la generación de esquemas de alta resolución digital aplicables en la docencia presencial y online de anatomía y fisiología de los órganos de la audición, lenguaje y deglución. I: Sistema nervioso. Departamento de Inmunología, Oftalmología y ORL, Facultad de Medicina, Universidad Complutense de Madrid.
- Mampaso Desbrow, J., Quirós Godoy, M., López Salmerón, M. D., Vicario Merino, Á., & Valverde, B. (2023–2026). Pedagogías accesibles como medida de atención a la diversidad (PAMAT). Vicerrectorado de Investigación, Universidad Camilo José Cela
- Nistal, V. (2021). The innovation project for improving initial teacher training in the virtual class-room (ID-UDIMA-2020-02). Universidad a Distancia de Madrid.
- Nistal, V. (2022). Innovation project for improving initial teacher training in the virtual classroom II (ID-UDIMA-2021-03). Universidad a Distancia de Madrid.
- Nistal, V. (2023). Innovation project for improving initial teacher training in the virtual classroom III (ID-UDIMA-2022-04). Universidad a Distancia de Madrid.
- Nistal, V. (2024). Training in digital competencies in online teaching (FormaDig) (ID-UDIMA-2023-01). Universidad a Distancia de Madrid.
- Nistal, V. (2025). Design of open educational resources to promote universal design for learning in higher education (READU) (ID-UDIMA-2024-01) [Unpublished report]. Universidad a Distancia de Madrid.
- Valverde, B. (2024). INNOVA-DOCENCIA Project No. 347: Development of a low-cost robotized microscope for conducting online histology practicals. Department of Immunology, Ophthalmology and ENT, Faculty of Medicine, Complutense University of Madrid.
- Valverde, B. (2024). INNOVA-DOCENCIA Project No. 239: Value of high-quality illustration for generating high-resolution digital diagrams applicable to onsite and online teaching of anatomy and physiology of the organs involved in hearing, speech, and swallowing. I: Nervous system. Depart-ment of Immunology, Ophthalmology and ENT, Faculty of Medicine, Complutense University of Madrid.
- Mampaso Desbrow, J., Quirós Godoy, M., López Salmerón, M. D., Vicario Merino, Á., & Valverde, B. (2023–2026). Accessible pedagogies as a measure to support diversity (PAMAT). Vice-Rectorate for Research, Camilo José Cela University.